DESPRE MINE

Aristide Paun

Meșterul iconar Aristide Păun s-a născut în anul 1958, în comuna Babiciu, judțul Olt, pe șoseaua ce șerpuiește paralel cu râul , între Stoienești Olt și Islaz, într-un frumos peisaj de câmpie presărăt cu zăvoaie de salcie , plop și paltin.

Copilaria petrecută acolo, colindând pădurile si zavoaiele, ca si scaldatul in garla sau in
“Oltul cel mare”, cum il numeau localnicii, au indemnat la meditatie , stimulandu-i dorinta de a reproduce prin desen cele vazute. Copilul statea ore in sir pe patura, in umbra padurii privind crengile copacilor si frunzele acestora tremurand in bataia vantului.
In timpul copilariei da dovada de multa indemanare artistica si mestesugareasca. Mesterul Paun ar fi dorit sa urmeze o scoala de arta, dar veniturile foarte mici ale familiei sale de agricultori i-au limitat preocuparile la desenul alb-negru si mai tarziu la cel colorant.

O alta preocupare a fost cea muzicala, abordand diferite instrumente musicale de facture popular precum muzicuta si fluerul, iar mai tarziu vioara, acordeonul, naiul, tambalul, ocarina si mandolina. In aceeasi perioada a facut parte din ansamblul de dansuri populare al comnei sustinand mai multe spectacole in localitatile din imprejurimile comunei si in orasele judetene.

Anul 1976 a insemnat plecarea la Scoala Militara de Subofiteri “Gheorghe Lazar”, din Sibiu, profilul transmisiuni. Acolo experienta acumulata i-a permis sa activeze ca violinist in orchestra scolii de subofiteri , cat si in cea a scolii de ofiteri “Nicolae Balcescu”, cu care timp de doi ani a sustinut concerte si spectacole legate de obiceiurile populare romanesti pe diferite scene din Sibiu si din tara.
In tot acest timp viitorul mester continua sa deseneze umpland cateva caiete cu schite pentru pirogravura si desen.

Din 1978 se ocupa cu multa pasiune de lucrul la traforaj si pirogravura artistic realizand piese originale, unele foarte complicate cum ar fi corpuri de iluminat: veioze, lampadare si policandre de diferite marimi , unele ajungand si la 80 de becuri.

In anul 1980 mesterul cumpara un tablou reprezentand Bricul Mircea, pictat de Camus. Acasa, in zilele calduroase de vara si in clipele de relaxare, mesterul admira ore in sir aceasta creatie deosebita.

La serviciu una din vizitele frecvente era atelierul de rame din incinta unitatii, unde privea lucrarile originale create de pictorii Studioului de Arte Plastice al Armatei . De la indelungi contemplari i-a incoltit idea de a picta. Prin urmare si-a procurat un sevalet, pensule si vopselurile necesare si a inceput sa schiteze primele sale picturi.
Prima lucrare a reprezentat o biserica maramureseana din lemn .

Dupa aproximativ 3-4 ani de cautari si studiere a diferitelor stiluri sipictori precum: N.Grigorescu, Th. Aman, N. Tonitza si N. Petrascu, mesterul Paun incepe sa alcatuiasca compozitii peisagistice si nature statice inspirate din lucrarile indrumatorilor sai. Tehnica folosita : tehnica in ulei pe panza.

Dupa 1989 a abordat o noua tema, cea a picturii naive cu subiecte iconografice in tehnica ulei pe sticla, modaliatate ce nu a mai fost folosita , deoarece vechile icoane pe sticla si pe lemn erau facute cu vopsele natural pe baza de apa si albus de ou.

Un alt pas inainte a fost abordarea picturii bizantine in ulei pe suport de lemn, aidoma marilor lucrari de arta din bisericile ortodoxe romanesti. O parte insemnata din aceste lucrari, de dimensiuni mari (50×60), incadrate de rame solide, au fost oferite unor biserici din Oltenia.
In anul 1993, Aristide Paun participa la prima expozitie private de grup a unor pictori iconari amatori si profesionisti, deschisa intr-o colectie particulara de arta, organizata si gazduita de D-na prof. Dr. S.Fesci Condurateanu.

Intre anii 1990-1995 o mare parte a lucrarilor au fost executate in tehnica ulei pe sticla si bronz auriu , de dimensiuni modeste. Dupa aceasta data si-au facut tot mai mult loc lucrarile de mari dimensiuni in tehnica ulei pe lemn si bronz auriu.

Concomitent studiaza tehnica de poleire a icoanelor cu foita de slab metal si, incepand cu anul 2001, executa icoane polete cu foita de aurita.
In primavera anului 2001, in Saptamana Patimilor, mesterul participa la o a doua expozitie de grup intitulata Icoana din sufletul meu”.

Tot in apropierea acestei perioade a deschis si prima expozitie personala in sala de traditii istorice a Academiei Tehnice Militare, cu durata de 14 zile. Expozitia a fost deschisa ata pentru student, cat si pentru marele public. S-a intitulat “Sarbatori Pascale Romanesti” si s-a tinut chiar in timpul sarbatorilor de Paste. In urma acestor expozitii mesterul Aristide Paun a obtinut “Diploma de excelenta” si o serie de invitatii pentru a deschide expozitii particulare printer care si invitatia la expozitia “Romania plange alaturi de America”, organizata in anul 2002 in New York, cu ocazia comemorarii evenimentelor din 11 septembrie 2001.
In urma acestor evenimente a fost chemat sa participle la realizarea picturii murale bizantine la Biserica “Doamna Oltea” din Bucuresti, unde a lucrat la Icoana Sfintei mucenite Parascheva.

Mesterul iconar Paun Aristide este atras in egala masura atat de pictura iconografica pe sticla si lemn, cat si de pictura murala monumental in stil bizantin. El studiaza in paralel tehnica executarii vitraliilor, o alta mare pasiune a sa in domeniul artelor frumoase.

Artistul manifesta o dorinta permanenta de perfectionare si autodepasire in atingerea unor idealuri inalte artistice, manidestand un spirit constructiv in permanenta cautare de frumos.
Prin imaginea iconografica a acestor lucrari, mesterul iconar parcurge majoritatea evenimentelor religioase care se sarbatoresc in calendarul ortodox din perspective Bibliei si a Noului Testament. Toate aceste lucrari sunt constituite intr-o colectie particulara a mesterului, tezaur de cultura romaneasca, sugerand copiilor si tinerilor o mai usoara intelegere a religiei.

Deasemenea el incurajeasa studiul acestor tehnici de pictura pe sticla si apoi pictura in ulei pe lemn pentru a nu se pierde acest mestesug stravechi care vine din negura timpurilor.
Icoanele si obiectele de cult romanesti dau o clipa de liniste, meditatie si odihna celui care le priveste, credinta, contemplare si ratiune celui ce le are in preajma, usurare si inaltare sufleteasca a celui care le iubeste.